mandag 13. februar 2012

Reclamare!

Reclamare:
Hva undersøker vi egentlig i en reklameanalyse? Jo, vi fosøker nemlig å finne de viktigste virkemidlene, salgsargumentene og hvordan sammenhengen mellom teksten og bilde på reklamen.


Kortsvar om reklameanalyse:

Reklamen handler om “Heinz” nye ketchup. Reklamen går ut på å overbevise folk om at deres ketchup er den beste og mest naturlige ketchupen. Reklamen er laget av et bilde, en overskrift, en brødtekst og skarpe farger. Bildet på reklamen til heinz er full av skarpe farger som trekker til seg oppmerksomhet lett. Ketchup flasken på reklamen er også laget av naturlige tomater, som er skåret opp i ovale sirkler. Bruken av ovale sirkler skal vist nok ha vitenskapelig bevis på å trekke til seg mer oppmerksomhet, en mer avanserte geometriske figurer, som for eksempel avanserte trekanter eller femkanter.  I brødteksten i reklamen står det “No one grows ketchup like Heinz”, hvor de da påstår at ingen lager ketchup som heinz.  Overskriften i reklamen er der det står “Heinz tomato ketchup” midt på flasken. Skriften i overskriften er også skrevet i en skarp og oppmerksomhetsfangende farge. Fargen i overskriften trekker virkelig til seg oppmerksomhet og får hele reklamen til å se både naturlig og frisk ut. Med denne reklamen settes mottakeren (oss), i den situasjonen at vi mest sannsynlig velger dette produktet neste gang vi handler ketchup. Heinz bruk av gjentagelser som for eksempel slagordet deres “No one grows ketchup like Heinz” er også noe som går igjen og igjen fra reklame til reklame, og blir derfor husket neste gang en skal velge ketchup. De viktigste virkemidlene i denne reklamen er gjentagelse av deres varenavn “Heinz ketchup”, skarpe farger, friske råvarer og en god undertekst. Disse virkemidlene fungerer bra i forhold til hva reklamen skal formidle, nemlig å selge mer Heinz ketchup.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar